Wózek
widłowy
oparty
o
silnik
elektryczny
zasilany
baterią
trakcyjną,
jak
większość
urządzeń
podlega dopuszczeniu przez Urząd Dozoru Technicznego
do użytku.
Większość
użytkowników
przekonana
jest,
że
samemu
dopuszczeniu
podlega
jedynie
sam
wózek,
jednak
bateria
stanowiąca
jego
źródło
zasilania
również
wymaga
dokumentacji,
zanim
zostanie dopuszczona.
Bardzo
często
obsługa
wózka
widłowego
jest
przekonana,
że
jedynie
baterie
o
napięciu
znamionowym
powyżej
50V
wymagają
dokumentacji
rezystancji
izolacji
obudowy,
czyli
dokumentu,
który
zaświadcza,
że
bateria
nie
posiada
przebicia
i
może
być
bezpiecznie
eksploatowana
w
urządzeniu.
Jest
to
jednak
błędne
założenie,
ponieważ
nawet
baterie
12V,
24V
i
36V
wymagają
takiej
dokumentacji.
Zgodnie
z
najnowszymi
normami,
każda
bateria
trakcyjna,
która
zasila
urządzenie
elektryczne
również
wymaga
tego
typu
badania
raz
na
dwa
lata,
lub
raz
w
roku,
jeżeli
urządzenie
pracuje
w
warunkach z wyziewami żrącymi, wybuchowymi lub na otwartym powietrzu.
Jeżeli
zakład
posiada
znaczną
ilość
baterii,
powinien
rozważyć
zamówienie
serwisanta
wyposażonego
w
odpowiednie
oprzyrządowanie
serwisowe.
Jest
to
niezwykle
poręczne,
szczególnie
w
wypadku
cyklicznego
serwisu
dokonywanego
corocznie.
W
czasie
takiego
serwisu,
oprócz
uzyskania
koniecznych
dokumentów
klient
może
również
dowiedzieć
się,
które
baterie
będą
wymagały poddania kompleksowemu serwisowi w najbliższym czasie.
Nowoczesne
serwisy
korzystające
z
systemów
hybrydowych,
mają
możliwość
generowania
kompletnych
raportów
dla
klienta
zaraz
po
zakończeniu
badania.
W
takim
wypadku
klient
otrzyma
komplet dokumentów i uzyska możliwość pobrania ich kopii elektronicznej z sieci.
Posiadanie kompletnej dokumentacji jest podstawą prowadzenia przedsiębiorstwa.
W
ten
sposób
klient
może
zabezpieczyć
się
przed
uszkodzeniami
mechanicznymi
urządzenia
wynikającymi
z
niewłaściwej
pracy
baterii.
W
tym
miejscu
trzeba
zaznaczyć,
że
bateria
posiadająca
przebicie
może
nie
tylko
uszkodzić
urządzenie,
przeskakująca
iskra
może
doprowadzić
do
wybuchu
w
pomieszczeniu
o
atmosferze
wybuchowej
lub
może
doprowadzić
nawet
do
zgonu
pracownika
,
który zostanie porażony prądem z nieszczelnej izolacji.
Kompletna
dokumentacja
techniczna
to
podstawa
w
każdym
poważnym
przedsiębiorstwie.
W
przypadku
jej
braku
Urząd
Dozoru
Technicznego
może
nie
dopuścić
wózka
do
użytkowania
z
powodu
braku
protokołu
rezystancji
izolacji
dla
baterii.
Dodatkowo,
jeżeli
w
zakładzie
dojdzie
do
nieszczęśliwego
wypadku,
przedsiębiorca
może
ponieść
odpowiedzialność
karną,
za
nieprzeprowadzenie
wszystkich
wymaganych
badań
technicznych
urządzenia
przed
jego
dopuszczeniem
do
użytkowania w przedsiębiorstwie.
Najprostszym
sposobem
na
pozyskanie
protokołu
rezystancji
izolacji
jest
zgłoszenie
się
do
specjalistycznego
serwisu
oferującego
tego
typu
usługę
lub
uzyskanie
tego
dokumentu
podczas
poddawania
baterii
trakcyjnej
kompleksowemu
serwisowi
hybrydowemu.
Większość
tego
typu
serwisów
wraz
z
kompletem
badań,
dostarcza
również
użytkownikowi
kompletny
raport
stanu
baterii,
uzupełniony
właśnie
o
raport
rezystancji
izolacji,
który
jest
wymagany
przez
UDT
przed
dopuszczeniem
urządzenia do użytku.
Wymaganie UDT odnośnie eksploatacji
baterii trakcyjnej
Czy posiadasz wszystkie wymagane dokumenty?
BATEKO Sp. z o.o.
ul. Rybnicka 11
44-207 Rybnik, Polska
NIP: 6422716037
Copyright © 2022 Bateko Sp. z o.o.
+48 (032) 234 22 08
Chętnie odpowiemy na wszystkie
Twoje pytania.:)
bateko@bateko.pl
32 234 22 08